Dagen 3 en 4 in Weimar met vwo 6
Bericht geplaatst op: 30-10-2018

Dag 3 en 4
Zondag 11 november werd letterlijk een gedenkwaardige dag. Om 10.00 woonden we in de Herderkirche een dienst bij ter herinnering aan het einde van de Eerste Wereldoorlog. Daarin werd onder leiding van de Vlaamse dirigent Marijn Dendievel het lied ‘In Flanders fields’ prachtig gezongen.

In de middag bezochten we voormalig concentratiekamp Buchenwald. Mevrouw Gomolka vertelde veel over het ontstaan en de gruwelijke gang van zaken in dit kamp. Dit bezoek maakte zoals altijd heel veel indruk op de leerlingen. Intussen waren we uitgenodigd om een avondconcert van het Weimarer Bachkoor met orkest bij te wonen, wat een kans was die we ons niet lieten ontglippen.

Na het avondconcert hebben we met ons allen de avond in vrolijkheid afgesloten, niet in de laatste plaats omdat op deze memorabele dag ook Ezrah nog jarig was. Wat overigens niemand in ons hostel kon zijn ontgaan, omdat er op alle ruiten leuke postertjes hingen met foto’s van haar en van Jasper, en we hen een dag eerder bij het avondeten uit volle borst hadden toegezongen.

Op maandag 12 november blikten we bij het ontbijt terug op de leuke avond, waarbij ook nog op de tweede verdieping van ons heel prettige en gastvrije onderkomen door inmenging van J.V. het licht volkomen uitgevallen was.  Vervolgens stapten we allemaal goedgemutst de bus in voor de reis naar huis, met een tussenstop in Eisenach, waar de heer van Marle onder Bachs standbeeld diens leven en werken toelichtte.

Daarna kregen we in het Bachmuseum een interessante en melodieuze demonstratie van een vijftal oude instrumenten. Na een gevalletje wagenziekte verholpen te hebben, en de nodige gezonde én lekkere proviand gescoord te hebben hervatten we de terugreis naar Doetinchem, waar we zeker nog vaak over deze studiereis zullen napraten.

Dag 1 en 2
Vrijdag 9 november 2018 vertrokken we stipt om 8.06 uur vanaf school. Zonder vertraging bereikten we met stralend weer om 14.30 Weimar, waar we al spoedig door een van de historisch betekenisvolle omgevingen liepen, namelijk het prachtige Ilm-park. Daar bekeken we o.a. Johan Wolfgang von Goethes Gartenhaus.

Na een heerlijke maaltijd in ons hostel bezochten we enkele uitgaansgelegenheden in de stad, alwaar we rustig een drankje dronken, dan wel met groot enthousiasme het uitgaansleven van Weimar verrijkten met diverse Nederlandse karaoke-klassiekers, mede ter ere van de jarige Jasper.

Zaterdag stond in het teken van het Goethehuis en -museum, de Fürstengruft en de Russisch-orthodoxe kerk op het historische kerkhof, en de Herderkirche, en een stevige stadswandeling om deze bezienswaardigheden aan elkaar te koppelen. De eerste Bratwursten werden zo rond 11.00 uur genuttigd. De traditionele groepsfoto werd gemaakt voor het standbeeld van Goethe en Schiller.

Aan het eind van de middag was er tijd om op eigen gelegenheid de stad in te gaan.
Door de prima groep leerlingen en het prachtige weer zijn de eerste twee dagen bijzonder geslaagd te noemen.