internationalisering vwo
V5 naar Italie, Spanje, Noorwegen

In de week van 8 april 2018 gaan de leerlingen van V5 voor een uitwisseling naar vijf verschillende bestemmingen in Europa. Dit jaar bezoeken de leerlingen scholen in Campobasso, Priverno en Milazzo (Italië), Gata (Spanje) of Borkenes (Noorwegen).

Tijdens deze uitwisselingsweek werken de Ulenhoffers gezamenlijk met leerlingen uit de andere landen aan een nader te bepalen projectthema. Daarnaast maken zij excursies, zodat ze iets van het betreffende land kunnen zien en ervaren. Het belangrijkste doel van de internationaliseringsweek is communicatie en samenwerking tussen leerlingen van verschillende nationaliteiten, waarbij de voertaal steeds Engels is. Hieronder hun verslagen.

Reisverslagen 2018

Campobasso, Italië

Zaterdag 7 April 2018
Vandaag was de reis naar Campobasso. Nadat we om kwart voor 8 richting Schiphol zijn gereden, kwamen we daar rond half 11 aan. Alles liep voorspoedig en om 1 uur vertrok het vliegtuig. Het was een mooie reis met mooi uitzicht. Toen we aankwamen in Napels bleek het weer verassend mooi te zijn. We gingen 2 uur reizen met de bus naar Campobasso vanaf Napels.  Tot onze grote verbazing hadden we een hele bus voor ons alleen,  dus iedereen ging uitgebreid op 2 stoelen zitten met de beentjes hoog. Aangekomen in Campobasso stonden de twins al op ons te wachten. Na onze ontmoeting zijn we nog een uur naar huis gereden. Het was een erg warm welkom. Ik had het goed voor mekaar, want ik had een eigen kamer en badkamer. We gingen avondeten en daarna met de familie een ijsje eten in het dorp. Toen was het voor mij de tijd om in bed te springen.
Jolijn

Zondag 8 april
Het ontvangst in het gastgezin was erg hartelijk, de eerste dag heb ik meteen pizza kunnen eten. Engels praten is wat lastig maar met wat gebarentaal komen we er wel! Natuurlijk proberen we een paar Italiaanse woorden te leren, maar een paar Nederlandse woorden leren moet natuurlijk ook gebeuren!

Zondag zijn we met de hele groep naar Termoli geweest, een prachtig plaatsje aan de kust. Het weer was heerlijk en we hebben een lekkere middag aan het strand gehad met z’n allen.
Nikki

Maandag 9 april
Op maandag 9 april gingen wij als Campobasso groep voor de eerste keer naar de school. Hier kregen wij een korte introductie van wat we in de loop van de week gingen doen. Na de uitleg kregen wij een korte rondleiding in de school, die overigens een stuk groter (maar ook ouder) is dan het Ulenhof. Er hangen overal in de school schilderijen aan de muur om - naar ons idee - gaten in de muur te verbergen. Na de rondleiding kregen wij eten in de schoolkantine waar de hele school at. Het eten was pasta met aardappels en vlees met doperwten.

Verder deden we een "treasure hunt" in de stad, waar we naar verschillende bezienswaardigheden moesten lopen. In de avond ging iedereen naar huis om lekker te eten (in het geval van Menno en mij was dat heerlijke zelfgemaakte lasagne) en bij te tanken voor de volgende dag.
David

Dinsdag 10 April
Vandaag zijn we naar het eiland Capri geweest. We moesten om 05:00 uur ons bed uit wat pittig vroeg was na de late avond. We gingen eerst drie uur met de bus naar Napels en vanuit daar nog een uur met de boot. De boot schommelde een beetje aan de heftige kant dus iedereen werd misselijk. Eenmaal aangekomen op het eiland kregen we een rondleiding door de twee delen van Capri Island; Capri and Anacapri. We werden hier naartoe gereden in een busje over de lekkere smalle wegen. We kregen een rondleiding van een gids en we hebben ook wat vrije tijd gekregen. Het eiland en het uitzicht waren super mooi. Door de souvenir winkeltjes kon je goed zien dat het eiland gericht is op toerisme. Overal waar je keek zag je de beroemde limoncello producten, daarbij komt nog dat alles minstens twee keer zo duur was als op het vaste land. Nadat we alle mooie uitzichtpunten en winkeltjes hadden gezien gingen we weer terug naar huis. Het was een super gezellige dag met iedereen, maar we waren wel blij toen we uiteindelijk in ons bedje lagen.
Fleur, Ferona en Luna

Woensdag 9 april
Onze dag begon op school waar we instructies kregen over de activiteiten van vandaag. We kregen de opdracht om in een groep een Nederlands en een Italiaans gerecht te maken. Nadat we de recepten van de gekozen gerechten aan elkaar hadden uitgelegd gingen we Campobasso in om de benodigde ingrediënten te kopen. Nadat we dit hadden gedaan hadden we tot de lunch vrije tijd. In deze tijd zijn sommigen van onze groep naar de McDonalds geweest en sommigen zijn rondom het centrum gebleven.

Na de lunch op school was het tijd om te gaan koken. Van elk groepje moesten twee personen in de keuken werken. Iemand gaf instructies en de andere maakte het gerecht. De andere twee personen in het groepje moesten het kookproces vastleggen en iets opzoeken over het verhaal van het gerecht. Wanneer de gerechten klaar waren was het tijd voor de beoordeling. Dit werd gedaan door de docenten (De docenten stonden te springen om de gerechten te proberen).
Na het koken zat ons programma voor de dag erop maar een grote groep bleef op school omdat de Italianen met ons naar een restaurant wilde gaan om hier voetbal te kijken. Op school maakte we uitgebreid gebruik van de gymzaal om hier te volleyballen. Rond acht uur gingen wij naar het restaurantje. Dit deden wij met de gehele groep. In het restaurantje zaten we terwijl we pizza aan het eten waren te genieten van de spannende wedstrijd. Doordat Juventus een enorme comeback leek te maken zat de sfeer er goed in. Helaas ging Juventus niet door vanwege een penalty van Ronaldo in de laatste minuut en dit had ook invloed op de gezelligheid. Ondanks dat bleef het toch wel gezellig en hebben we met ons allen de dag goed af kunnen sluiten.
Jasper, Ruben en Tino

Donderdag 12 april
Vanochtend begon de dag voor een groot deel van de groep in een bar in de stad. Espresso, Cappucino, bloedsinaasappelsap, etc. Rond 8:15 uur was iedereen op school en kregen we de opdracht informatie over ‘Altilia’, de ruïnes van een oud Romeins dorp, op te zoeken. Rond 9:00 uur vertrok de bus naar Altilia, waar we een rondleiding van een gids kregen en het kleine museum daar bekeken hebben. Toen zijn we met de bus naar een Pizzeria in de buurt gereden. We kregen in die pizzeria een workshop ‘echte’ Napolitaanse pizza maken. Om de beurt kreeg iedereen een bolletje deeg waar een bodem van gemaakt moest worden en vervolgens nog belegd moest worden. Dat is toch moeilijker dan dat het eruit ziet..
Rond 15:00 uur vertrok de bus weer naar de school. Iedereen had vrije tijd tot 19:30 uur. Om 19:30 uur begon het afscheidsfeestje op school. We hebben met alle leraren, de leerlingen van het internaat en alle leerlingen die deelnemen aan de uitwisseling gegeten. 4 gangen maar liefst. Ook werd er bekend gemaakt welk team er deze week de meeste punten gescoord heeft met de opdrachten, zij kregen een koksmuts. We hebben de rest van de avond gedanst op de muziek die verzorgd werd door een DJ en nog een lekker stukje taart gegeten. Rond 23:15 uur was het feestje af. Een leerzame en gezellige dag!!
Lara en Bente

Milazzo, Italië

De foto's uit Milazzo zijn hier te vinden.

Zondag 8 en maandag 9 april
Na een prima vlucht vanuit Amsterdam, landden we een kwartiertje eerder dan gepland op het vliegveld van Catania. Het weer was (en is) uitstekend en de busreis naar Milazzo voerde langs spectaculaire kustlijnen. Rotsen die uit het water omhoog staken en vele tunnels door hoge bergen. In Milazzo werden we allemaal - ruim op tijd - door de gastgezinnen opgehaald. Een beetje onwennig reden we naar onze nieuwe huis voor deze week. Na de zeer uitgebreide lunch, hebben velen de stad verkend. 's Avonds werd na de pizza nog een ijsje gegeten in de ijssalons in de stad. Dat idee hadden de lokale inwoners van Milazzo blijkbaar ook, want het was erg druk.

Op maandag verzamelden we ons op school. Er zitten zo'n 600 leerlingen op. Na een korte rondleiding werden we toegesproken door de directrice . De faciliteiten, van klaslokaal tot kantine, wc's en gymzaal zijn niet helemaal vergelijkbaar met die van het Ulenhof. Laten we dit zeggen: Ulenhoffers hebben niet veel reden tot klagen! Na het bekijken van een film over de school, die onze twins hadden gemaakt, was het de beurt aan ons. Helaas werkte de ICT niet echt mee, en konden we onze powerpointpresentatie niet houden. Dat doen we in de terugkomweek dan maar. Tot 13:30uur hebben we gewerkt aan twee projecten. We hebben kennisgemaakt met typisch Siciliaanse spreekwoorden en gezegden en hebben daar, samen met onze twins, een Nederlandse equivalent voor gezocht. Ook hebben we een presentatie gekregen over de stad Messina, die we in de middag zullen gaan bezoeken.

dinsdag 10, woensdag 11 april
Op dinsdag brachten we een bezoek aan Lipari, één van Eolische eilanden voor de kust van Milazzo. Na een speurtocht door het archeologische museum en de lunch maakten we een rondrit op het eiland om van de bijzondere uitzichten te genieten. Met de draagvleugelboot vlogen we in een uurtje weer naar 'huis'. 's Avonds werd de verjaardag van Marnick en de 3-0 overwinning van AS Roma op Barcelona gevierd.
Op woensdag werd de ochtend doorgebracht op school. De excursies naar de Etna en het stadje Taormina werden voorbereid en er werd een ' kunsttuin' voor de school gemaakt. In de middag staat een wandeltocht rond de kaap van Milazzo op het programma.

Priverno, Italië

Zondag 8 april
Vandaag was de eerste dag in Priverno. Er stond vandaag niks op de planning dus onze twins konden beslissen wat we zouden gaan doen. Onze twins besloten om met een klein groepje naar Rome te gaan.
's Ochtends pakte we de trein en de metro en een uur later stonden we in Rome. Het was lekker warm en de zon scheen. We liepen op ons gemak door Rome en bezochten enkele hoogtepunten van de stad, zoals de Trevi Fontein en het Paleis van Victor Emanuel. Omdat we in Italië zijn, kon een heerlijk Italiaans ijsje natuurkijk niet ontbreken en onze twins wisten precies
waar je een van de lekkerste ijsjes kon halen. 's Avonds gingen we allemaal weer terug naar het huis van onze
twins om avond te eten.

Maandag 9 april
De dag begon voor een aantal van ons met een lekker croissantje bij een café. Het ontbijt is niet veel hier, maar het is wel erg lekker en zoet! Om 9:00 uur verzamelden we ons op de school van onze twins. Hier kregen we een uitgebreide presentatie over
Priverno en Rome. Na de presentatie hebben ze ons een rondleiding gegeven door hun school. Vervolgens waren we weer klaar met de dag, maar hebben we nog een tijdje met de hele groep door Priverno gelopen.Hierna zijn we allemaal naar huis gegaan voor de lunch, wat hier zeer uitgebreid en warm is. Aan het einde van de middag zijn een groot deel van de groep
nog bij elkaar gekomen en hebben een film gekeken. 's Avonds hebben we allemaal weer bij ons eigen twin thuis gegeten. Uiteindelijk zijn sommigen nog na het eten bij elkaar gekomen, maar anderen blevenook thuis met hun twin.

Dinsdag 10 april
Op dinsdag 10 april zijn we naar Rome gegaan met de twins. De heenreis duurde vrij lang omdat we in de file stonden. Eenmaal aangekomen in Rome gingen we naar de fontein die bekend staat om de vernielingen van de Feyenoord hooligans 3 jaar geleden. Hier hadden we eerst een lunchpauze van een uur maar door de Italiaanse gewoontes werd dit een ruime anderhalf uur.

Hierna liepen we langs de Fontana di Trevi, een fontein in het centrum van Rome. Na een tijdje gingen we verder naar het Pantheon, een tombe voor de oude Italiaanse koningen. Tijdens het kopen van de souvenirtjes was Merel erg nieuwsgierig naar de paddenstoel van Kjeld. Als laatste zijn we naar het Colosseum van Rome geweest. We hebben rondgekeken in het oude gebouw van de romeinen en daarna zijn we weer terug gegaan naar Priverno. Eenmaal terug in Priverno hebben we de wedstrijd van AS Roma bekeken. Ze speelden tegen Barcelona. AS Roma won onverwachts met 3-0! Onze twins waren daar erg blij mee. In het kort, hadden we een zeer leuke dag.
Kjeld, Job en Leon

Woensdag 11 april
Vanochtend moesten wij om 9 uur op school zijn. Wat dus betekent dat we rond 5 over 9 thuis weg zijn gaan. Rond half 10 was de docent er en konden we beginnen met een ruim uur durende uitleg over Pompeji. Nadat we nog een rondje door de school hadden  gelopen zijn we met ze allen naar de lokale markt gegaan. Hier hebben onze twins schoenen gekocht en wij lekkere pizza gegeten. Na de lunch met de familie zijn we in de bus gestapt om naar het winkelcentrum in Latina te gaan. Na een kort bezoek, en voor de Italiaanse jongens een ritje op kinderspeelgoed dwars door het gehele winkelcentrum was het weer tijd om de bus terug te pakken.

Natuurlijk waren wij weer eens te laat, maar aangezien Italiaanse bussen dat ook zijn, was er geen reden tot paniek. Vandaag sloten we af met een feestje bij Alessandro, een van de twins, thuis. Het duurde even voordat iedereen op gang kwam, maar al snel stonden we met 22 man op een dakterras van 4 bij 4 uit volle borst te zingen. Hierbij konden onze carnavals klassiekers en hun volksmuziek natuurlijk niet ontbreken. Het was een leuke afsluiting van een geslaagde dag.
Puck, Merel en Femke

Vrijdag 13 april
Vrijdag zijn we de dag begonnen met een rondleiding bij een oude waterpomp. De rondleiding met informatie over de werking en de geschiedenis van de waterpomp was in het Italiaans, dus alles moest worden vertaald door een twin. Na een filmpje van 20 minuten in het Italiaans gingen we naar het strand! Het was heerlijk weer! We hebben even rondgewandeld en Kjeld en Leon hebben een duik genomen in de zee. Voordat we naar de abdij in Fossanova gingen hebben we nog even door een stad gewandeld en een ijsje gegeten. In de avond zijn we uit eten gegaan. Het menu bestond uit 4 gangen en iedereen at hetzelfde. Na de eerste 2 gangen, ham met  mozzarella, tomaten, brood en daarna lasagne, zaten wij allemaal ontzettend vol, terwijl we pas net begonnen waren! We zijn met veel moeite de rest van de gangen doorgekomen en hebben zelfs nog gedanst! Het was erg gezellig. Later op de avond zijn we nog weer naar de ontmoetingsplek geweest van de Italiaanse jongeren.
Sanne

Gata, Spanje

Maandag 9 april
Maandag is een nog een vakantiedag voor de Spanjaarden. Daarom zijn we naar het strand geweest in Playa de l'arenal. Daar hebben we eerst geluncht met z'n allen, nou ja in Nederland zou je de Spaanse lunch ook al als avondeten kunnen zien. Daarna hebben we een wandeling gemaakt langs de boulevard en hebben we nog een stukje gewandeld in de bergen.

Daar heeft Lars nog een duik in het water genomen voor de verkoeling. Toen zijn we terug gewandeld en hebben een ijsje gehaald op de boulevard. Nadat we het ijs op hadden zijn we met onze twins naar huis gegaan om ons even op te frissen. Als laatste gingen we naar het huis van een twin en hebben daar nog met zijn allen gezeten.
Jermo en Matthijs

Dinsdag 10 april
Vandaag was de eerste echte excursie dag. We zijn 's ochtends eerst naar de Spaanse school gegaan waar we elkaars filmpjes over de scholen hebben laten zien. Daarna zijn wij (helaas zonder onze twins...) de berg Montgo gaan beklimmen richting een watergrot.

Sommigen zijn helemaal naar de top geweest! Daarna is iedereen naar huis gegaan, sommigen een siësta gehouden zelfs! Ik ben met mijn twin naar haar oma en haar vaders werk gegaan. Later zijn we met z'n allen in een café wat gaan drinken en bij iemand thuis spelletjes gaan spelen. We zijn ook nog bij de voetbaltraining gaan kijken van wat jongens uit de groep! Al met al een geslaagde dag!

Woensdag 11 april
Op woensdag begon de dag met een tripje op de catamaran. We gingen van Denia naar Javéa (uit te spreken als “Ghabia” hier hadden sommige mensen (Lize) een beetje moeite mee 😉).

In Javéa gingen we wat drinken op een mooie strandtent met uitzicht op de zee. Toen we s’middags terug waren ging ik lunchen bij de oma van m’n twin en Emily at voor het eerst garnalen. 'S avonds gingen we shoppen in het shoppingcentrum dichtbij Gata. Met als afsluiting een dinertje bij de Burgerking. Al met al weer een geslaagde dag!

Donderdag 12 april

Feliz cumpleaños, Dominique! (Schrijven we vanuit een zonnig terrasje in Denia met een cappuccino.) Vandaag hebben we een kasteel bezocht met een rondleiding in krakkemikkig Engels. Maar dankzij de Spaanse leraar die mee was, konden we het goed volgen. Na de rondleiding was er nog even tijd om een terrasje te pakken en eventueel te shoppen.

s ’Avonds hadden de twins een feestje georganiseerd voor Dominique in een super schattig en mooi vakantiehuis. Veel eten, harde muziek, mooi weer en gezellige mensen: wat wil je nog meer?
Saludos!
Ivette & Lila

Borkenes, Noorwegen

Maandag 9 april
Vandaag is het zo ver, we gaan naar Noorwegen. We rijden met meerdere auto's naar Düsseldorf waar onze uitwisseling pas echt begint. Voor velen is het de eerste keer vliegen en iedereen heeft er zin in. Na een vlucht van ruim 1,5 uur zijn we aangekomen in Oslo, onze tussenstop. Na enige tijd gewacht te moeten hebben op de volgende vlucht richting Evenes, vlogen we dan toch weg.

Het uitzicht vanuit het vliegtuig was prachtig; je kon alle bergen en alle sneeuw al zien. We merkten dat alle koffers veilig over waren gekomen vanuit Nederland toen we aankwamen in Evenes. Nadat we waren geland, moesten we nog ongeveer één uur in een busje zitten richting Harstad, maar dat was niet zo heel vervelend aangezien het uitzicht vanuit het busje ook erg mooi was. Na een lange reis van ongeveer 11 uur konden we dan toch onze twins ontmoeten. Volgens mij bevallen alle twins wel bij iedereen, wat natuurlijk erg fijn is. Iedereen was moe van de reis, dus we gingen redelijk op tijd slapen, maar al met al was het toch een erg leuke dag geworden.
Cas en Imme.

Dinsdag 10 april
Vandaag was onze eerste dag op school in Borkenes. We verblijven in Harstadt dus moeten we met de bus. Eenmaal op school aangekomen zonder te vallen (het ijs is erg glad!) gingen we kennismaken met de klas. We waren in groepjes ingedeeld waar we de rest van de week mee samen moeten werken en we begonnen met knutselen.

Na de lunch gingen we naar de bibliotheek in Harstadt waar we een opdracht kregen waarvoor we door de stad moesten lopen op zoek naar een beeld. Daar moesten we een filmpje maken en vertellen wie te zien was op het beeld. Daarna waren we klaar en gingen we nog naar de pier om foto's te maken met het prachtige uitzicht. Hoewel we gewaarschuwd waren voor de kou hier in Noorwegen, bleek het uiteindelijk best mee te vallen. Het zeewater was echter wel heel koud. Omdat we nog een hele vrije middag hadden, besloten we om met een groep naar de Grottebadet (een ondergronds zwembad) te gaan. We hebben erg genoten en het was al met al een leuke dag!
Arianna en Stein

Hallo stalkers thuis!
Woensdag hebben we weer lekker veel gedaan. Na goed te zijn begonnen met vier boterhammen met salami, zijn we richting de oudste stenen kerk in Noorwegen gegaan. Nadat iedereen veel te vroeg aanwezig was, zijn we foto`s van de omgeving gaan maken. Na te hebben genoten van de omgeving kregen we een rondleiding in de kerk. Toen gingen we gelijk door naar het museum waar we ook weer een rondleiding kregen en een tijdje mochten rondkijken. Toen gingen we een vissoep eten waaronder zalm, mosselen, garnalen, witte vis, wortel en prei tot de ingrediënten behoorden. Daarna zijn een paar gekken de ijskoude zee in gesprongen(2°c).

Als extra uitdaging hebben we daarna een berg met uitzicht op Harstad beklommen, eenmaal boven was het uitzicht geweldig.
`s avonds is er eeen grote groep wezen bowlen en de rest is aqua-yoga gaan doen.
De avond werd afgesloten met een uitgebreid diner in ¨Milano¨, een lokaal Italiaans restaurant.
Marike en Oliver

Donderdag 12 april
Als eerste hebben we een lekker ontbijt gehad, daarna zijn we met onze Twins naar Borkenes gegaan met de bus. Nadat we zijn aangekomen hebben we een hoge berg beklommen, het was heel steil maar het uitzicht was adembenemend! Ook moesten we met ons eigen groepje buiten in de sneeuw koken, dat was superleuk! Wat het leuke was was dat het beste groepje een prijs won, speciaal beoordeeld door de Masterchefs Meneer Post en Meneer Stevens! Na het koken mochten we allemaal sleeën van de hoge berg af, waarbij we natuurlijk allemaal heel hard vielen....

‘s Avonds zijn sommigen nog met hun twin gaan langlaufen “Crosscountry”, na weer heel vaak vallen hebben we een kampvuur gemaakt en hotdogs en marshmallows geroosterd. Kortom, het was een superdag!
En als toetje zagen sommigen van ons laat in de avond ook nog het noorderlicht. Zie de foto!
Rick en Roos

Vrijdag 13 april.
Aangezien jullie helemaal de moeite hebben genomen om naar deze site te gaan en  dit te gaan lezen zullen we toch maar even in het kort vertellen wat wij vandaag hebben gedaan. We moesten weer op tijd op school zijn om de film en entertainment af te maken voor dezelfde avond. Toen wij hier klaar mee waren hebben we met de hele groep de bus gepakt naar het winkelcentrum. Hier hebben vooral de Noren heerlijk geshopt want voor was het uiteraard erg duur. Daarna ging iedereen naar huis om het eten voor te bereiden dat we moesten meenemen voor de avond op school. Om 19:00 werden wij op school verwacht met het hele gastgezin. Met alle gastgezinnen hebben we daar gegeten en gekeken naar alle filmpjes die gemaakt waren gedurende deze week. Ook hebben we gekeken naar de verschillende entertainments van de groepen, bijvoorbeeld een leuke kahoot of een chubby bunny challenge waar meneer Stevens en meneer Post super goed in waren. Dit was vanuit school de afsluiting van deze week. De avond was heel gezellig en we hebben genoten van deze dag!
Lynn en Rosanne

zaterdag 14 april.
Op zaterdag hebben de leerlingen met hun twins en families verschillende dingen gedaan. Hieronder 3 verslagjes daarvan.
Ik ben om kwart voor 10 opgestaan om te ontbijten. Daarna kreeg ik een cadeautje met aandenkens van mijn gastfamilie. Vervolgens zijn we de stad ingegaan om een nieuwe jas voor mijn twin te kopen en te kijken naar souvenirs. s ‘Middags zijn we naar de top van de heuvel die uitzicht heeft op heel Harstad gelopen. De rest van de dag hebben we het rustig aangedaan.
Luuk

Het is zaterdag en waar dat voor ons normaal uitslapen en misschien net een tikkeltje meer eten zou betekenen, is dat vandaag hier in Noorwegen heel anders. Als enige vrije dag die we zelf mochten indelen staat er vandaag op het programma: meegevoerd worden door de Noren. (Dit klinkt als een woeste ontvoering door de Vikingen, maar dat is het gelukkig nog net niet) Voor ons is het vandaag met z’n achten naar het huis van de oma van Ida, de ‘twin’ van Jet. Op een voor ons bizar mooie plek gelegen aan de zee met bergen overal om ons heen en het oorverdovende geluid van helemaal niks dat hier overal in Noorwegen te horen is. Als je goed luistert, hoor je de stilte als een kussen over alles heen, die ik persoonlijk het liefst mee zou nemen in het vliegtuig om op te slapen. De activiteit van vandaag bestaat naast een bijzonder grote hoeveelheid eten, uit met de luchtbuks schieten en een bezoek aan een oude bunker uit de tweede wereldoorlog met allerlei tunnels en jawel, een hele grot. Kort gezegd, in Nederland was dit platgelopen door toeristen en hadden we hier een toerist guide voor moeten hebben, inclusief een ‘follow me’ bordje. s ‘Avonds heeft iedereen eigenlijk een avond gehad met eindelijk rust (in deze week hebben we meer bewogen dan 3 normale jaren in Nederland bij elkaar) en film kijken. Wat een week.
Ezrah

Vandaag, zaterdag, ben ik samen met mijn twin gaan skiën in een prachtig wit landschap. Eenmaal thuis had haar moeder een Noors gerecht voor ons gemaakt, met super malse lam. Na dit gegeten te hebben zijn we samen met haar moeder naar een eilandje tegenover Borkenes geweest. Na een mooie rit met de auto kwamen we aan. We hadden het toetje meegenomen om daar op te eten. Een korte wandeling later waren we waar we wilden zijn en wat was het mooi. We hebben een kampvuur gemaakt en daar ons toetje gegeten met prachtig uitzicht. De ondergaande zon boven de bergen en dan nog een keer datzelfde plaatje, maar dan weerspiegeld in het water. Na het toetje zijn we het strand opgegaan. Daar vonden we allemaal zee-egels en mosselen, met het geluid van de zee op de stenen als enige geluid. Zo stil en mooi was het. Daarna zijn we terug gewandeld en terug naar huis gereden. Als laatst zijn we een bergje opgelopen en hebben we voor de laatste keer het noorderlicht gezien liggend onder een dekentje. Het was echt een geweldige week!